Tuesday, January 6, 2009

Walking the country roads

Macam bagus aje nama blog ni. Seolah-olah berada di Texas, atau di Mexico. Atau di kawasan ladang di Australia,di mana saya ini adalah si jelita secun Nicole Kidman. Err,. have you watched Nicole Kidman in Australia?

If you were lost cowboys who are looking for some directions that can guide u home, minta maaf, tersalah tempat Mr Cowboy. Guide your kuda or keldai to other places. And, err...we don't sell beers here. Hee. Haa..

Why country roads? Short story..I just moved myself, my family, my kain baju and some of my books to a new place yang langsung aku tak pernah jejak seumur hidup. It never crossed to me, I will be in this place. Saya ingat saya akan kekal di bandar. Tua di bandar, habiskan hari tua di bandar, nazak di bandar, mati di bandar dan akhirnya dimakamkan di bandar. Heh! Bongkak sungguh aku ni..macam boleh sangat diatur-atur hidup mati, sakit dan tua di mana. Another lesson for me..Allah tentukan mana tempat kita akan hidup, mana tempat kita akan mati.

Alang-alang dah ada kat tempat baru ni, apa kata dilakukan sedikit catatan tentangnya, tanya saya pada diri sendiri. Mana tahu ada cerita, ada pengalaman yang wajar diabadikan.Nak tulis kat diari, letih lah jejari gemuk saya nak tulis tangan. Hari tu isi borang sekolah anak pun dah rasa lenguh, ni pulak nak cerita detail. Kita gunalah teknologi. Tak payah beli pensil, tak payah pinjam pemadam anak, tak payah nak pening mana nak simpan mangga diari. Kalau agak-agak dah menyampah dengan blog n, delete aje semua dan kuburkan blog. No hal punya.

Tak jawap lagi soalan kenapa namanya country roads. Depan tempat saya kerja ni ialah sebatang jalan di kawasan kampung. Bukan jenis jalan yang tanah merah yang bila hujan akan terjadilah magis kasut putih bertukar merah.., not that type. Ianya sebatang jalan persekutuan. Banyak kenderaan lalu lalang. I can spend whole day by looking at the road and dok bertanya dalam hati "Ke mana aje lah orang-orang ni nak pergi?". Heran, masa saya duduk di bandar dulu, saya tak pernah tanya soalan ni.Saya macam tahu aje ke mana orang-orang keliling saya nak pergi. Kereta Wira ni nak pergi Angsana, Kancil ni nak pegi Tampoi, Van buruk ni nak pegi Century Garden, kapcai ni nak pegi Lido. Tapi dah tiba kat tempat baru ni, saya dah hilang magis tu. Korang percaya ke saya ada magis tu?Baik tak payah percaya..Yang sebetulnya dulu saya tak bother orang disekeliling saya. Sekarang saya sangat concern siapa dan kemana orang di sekeliling saya nak pergi. Jika saya ditemuduga untuk menjadi tukang kira kereta tepi jalan, in no time saya akan lulus temuduga itu.

Sebab tu bila saya berbual dengan orang yang singgah di tempat saya bekerja, soalan pemecah air batu saya ialah "Nak ke mana kak? Boss, nampak hensem hari ni..nak pegi mana? Pak Haji ni lawa-lawa pakai baju batik ni dari mana nak kemana? Wahh, lawanya tudung Ekin Kak Kiah, lawa-lawa ni nak ke mana aje Kak?Itu kalau orang yang saya kenal..kalau orang yang saya tak kenal saya akan tanya "wah, ada class la encik punya Camry ni..ni plet W mesti beli kat KL.. ada meeting kat area ni ke? Kalau aweks pulak saya akan tanya "Adik ni balik cuti sem ke?" Kalau Mat Salleh yang singgah bawak anak beli Skittles kat tempat saya kerja, saya akan bertanya dengan slang Amrika yang teramat pekat yang kadang-kadang orang Amrika sendiri tak boleh nak faham "I hope you like your stay in Malayzia..is there anything I can help?Macam-macam lah saya punya style bertanya. Saya terkagum hanya dengan berada di sekitar sebatang jalan kampung, saya boleh berjumpa dengan ramai orang. I must have been a pekerja PROPEL atau jurutol in my previous life. Kepada yang tak kenal saya, jika anda meneka saya ini adalah seorang pemotong rumput tepi jalan, saya bagi anda markah negatif 2 juta.

So, itulah jawapannya kenapa saya pilih nama country roads. Kat keliling saya ni, ada beratus-ratus lagi country roads yang menunggu untuk saya susur. Tunggulah saya kurus sikit dan ada mood nak walk on foot, kampung belakang ni pun saya tak sempat ronda lagi.

So, are you ready to take the walk with me? I will take some important people in my life to join me meniti jalan ini. If you taat setia enough with this blog, you might get a lesson or two from this adventurous walk...ataupun anda akan letih mendengar cerita-cerita saya. Harapnya tidak.

Lets the walk begins...

No comments:

Post a Comment