Saturday, September 22, 2012

Kenapa nak menulis semula?

Lepas publish entry yang lalu, saya tengok-tengok antara posting yang awal adalah http://www.walkingthecountryroads.blogspot.com/2009/01/reflection-dari-peristiwa-ke-dakapan-al.html
(punyalah tak reti nak buat link..belasah aje...).

Ni ada resa nak tulis semula pun selepas  menerima berita she is now fighting a stage 4 lung cancer.

Ni reply saya  kpd email  e-grp yang memaklumkan berita sedih tersebut: 

'Innalillahiwainnailaihirojiun'  ..

Ukhti Norwati adalah ex colleague ana dan Hisham Walat dan Hj Hafidz Kulaijaya semasa kami adalah mat/minah kilang dulu..

She is among the pulling factors kenapa saya menyertai JIM dulu.

A strong woman, all-rounder,witty and pleasant to be around with.  Seingat saya, setiap kali saya melahirkan anak, she is among yang awal berziarah dan mengucap tahniah.  She loves my children and always told her that she will make a good mother one day. In return, I was there during her akad nikah day and respected her decision and happy for her. 


She had a short stint with Darul Ilmu on our first year and for quite sometimes the children keep asking for "mana teacher Nor..mana teacher Nor"  even long after she left Darul Ilmu.  I am not surprised when Al Fatih preschool which founded by her  was a hit in Bangi     

I envied her because she had the honor to take care of her aged mother and stayed with her even after akhi Fuaad passed away..

A business owner, a childless widow, looking after an  aged mom and now being tested with terminal disease are a little too much for a soul to bear.  knowing her, she will face the turbulent graciously and with lots of wisdom.  Allah ingin memuliakannya dengan kedudukan yang tinggi.  

 She will need all the supports and doa we can extend to her.  

Ada juga ana dengar rungutan kenapa beliau tidak mahu menerima ramai tetamu dan menjawap panggilan.  Seharusnya kita hormati permintaan itu.  Selepas beberapa ketika menjaga Ariffin yang sakit, ana perasan ada certain days (esp during the beginning stage ), there  were days(saya panggil "hari-hari gelap")   when he was at  his lowest low he didn't  even want to wake up from bed and face the world and meet anyone...Cara terbaik untuk kita yang disekelilingnya ialah speak less and choose the correct words when we speak.

once reality sinks in, things will get better and the sick one will appreciate visitors and enjoy the companionship.

Let's opt for other ways of showing how much we empathize and care until she is ready to meet us. Send her flower bouquets, make her get well soon card, send her  books, write her letters, buatkan solat hajat...etc

Azizah


Wahh..you must be very special girl...I have been writing about you before and now I am writing about you again...

Abaikan kecelaruan saya dlm email di atas..kejap bahasakan diri ana, kejap guna saya.  Kejap feeling nak jadik ustazah, kejap feeling penulis Mingguan Pelajar...lagi mau tulis "to write a book and published it" dalam senarai "Things to do before I  mati  die...A Samad Said pun diserang kemurungan kronik  tengok kemusnahan bahasa yang engkau lakukan... 

I write again partly because I think (dah, English pulak..feeling Maya Angelou)...because I shud record things that happening around me somewhere.  Ada banyak benda-benda signifikan yang padat dengan pengajaran yang kalau dibaca oleh orang lain mungkin ada manfaatnya.

Saya tidak mengambil gambar apatah lagi menyimpan gambar seperti dia ni 
http://www.flickr.com/photos/muz4kkir/ (anak lelaki sapa la ni..), atau seorang yang sangat pengingat seperti suami saya Ariffin, saya tidak menulis diari kerana tidak pernah memilikinya...dan lately saya perasan saya selalu lupa...lupa ambil barang lepas buat bayaran, lupa hari ini hari apa, lupa tadi Adni pesan suruh beli apa, lupa tadi Ariffin suruh buat apa.. kalau makan tak lupa pulak. 

Makanya, mungkin ada manfaatnya kalau ditulis di sini.  Sekurang-kurangnya ada le catatan untuk kenangan di hari tua...(harap-harap sempatlah tua).

OK, ni je dulu.  nak siap-siap pegi senam. Awak baca blog orang je ni dah senam ke belum?

 Ingat, jangan lari, berjalan aje...takkan jalan pun tak boleh... tak payah sampai satu jam..15 minit sudah cukup..tapikena buat hari-hari..  macamana awak rajin makan, macam tu juga awak kena rajin senam. Tidak, saya tak mahu bagi awak diet pill..awak kena senam juga...

Dr senyap sekejap boleh tak?Saya stress ok.






                                                   I only listen to my Dr ok...


No comments:

Post a Comment