Thursday, January 16, 2014

Taufik

Teh Taufik,

Long menukilkan sesuatu di sini sebagai satu tanda menjelang 25 Januari 2014.  

Masa berlalu pantas.  Banyak sungguh peristiwa yang sepatutnya diabadikan dimana-mana catatan, tapi terlepas begitu saja.  Tetapi biarlah kali ini ianya dinukilkan disini.

Besar kemungkinan catatan ini tidak dibaca oleh Teh, kerana tidak ada seorang pun adik-adik Long yang tahu kewujudan catatatn ini, Time will tell.

Kisah Teh dan Long melalui proses yang panjang.  Melalui setiap alur liku dan hampir saja kisah kita  merangkumi setiap galur cinta dan kasih antara kakak dan adik yang mungkin tidak ramai pasangan adik-beradik lain melaluinya.

Biarlah kita simpan sejarah kelam dan suram itu.  Syukur Teh kini sudah kembali ke pangkuan keluarga, menemui jalan pulang, kembali ke diri asal.  Ayuh kita perbaiki apa yang pernah rosak dahulu. Hati emak, hati abah. Sepeniggalanmu dulu ada jiwa yang luka, ada rindu yang berkumpul, ada air mata yang tumpah.

Kata orang, ada orang yang memang jenisnya kena melalui suatu perkara itu sendiri untuk dirinya mendapat pengajaran. Maksudnya, jika sudah dikhabarkan yang api itu panas, ada orang akan menerima kenyataan itu pada "face value", terima saja kenyataan itu.  Namun, ada segolongan orang yang merasakan dia perlu masuk ke dalam api itu dan merasakan sendiri kepanasannya, terbakar suku badan, baru kenyataan api itu panas baru boleh diterima akal fikiran.  Long rasa dulu Teh jatuh pada kategori kedua ini.  Mungkin dulu terlalu mengikut darah muda yang mengalir hangat.  Akal pun pendek.  Tapi kita orang Isalam tidak semua perkara boleh kita perlakukan begitu.  Kita ada konsep iman iaitu konsep percaya.  Ada perkara yang kita perlu percaya dan yakin even without seeing it. Contohnya percaya kpd Allah, percaya kpd Malaikat, percaya kepada panas neraka, percaya kepada nikmat syurga.

Kini, pada kesempatan yang kedua, harapan Long keadaan akan lebih baik lagi.  Emak dan abah kini pun lebih tenteram dan tenang sejak Teh kembali ke pangkuan kami.  Long yang sudah menjadi ibu faham sangat derita emak.  Setiap tahun emak tak pernah miss buatkan Teh baju Melayu utk Hari Raya walaupun bebrapa  Aidil Fitri berlalu tanpa Teh .  Emak,abah dan adik beradik tidak pernah melupakan Teh. Long memang dari dulu yakin Teh akan pulang.  Cuma bagaimana dan bila tu Long tak boleh rencanakan.

Ayuh kita simpan segala yang pahit-pahit dulu dalam lipatan kenangan. Kita ambil pengajarannya. Long dan Abg Ipin juga ada kesilapan kami sendiri dalam menguruskan krisis Teh dulu.  Kita bertaubat, mohon keampunan drp Allah atas segala kelemahan kita.


Now you are a big man.  Seorang yang sangat humble. Satu nilai yang Long belum kuasai lagi. 

Alhamdulillah, 25 Januari ini Teh akan menjadi seorang suami.  Mungkin Teh pun tidak menjangkakan perkara ini, Tapi sudah ketentuan Allah, siapalah kita untuk  mengatakan tidak.  Tahniah dari Long dan Abg Ipin.  Long ucapkan terima kasih kerana Teh telah meminta pandangan Long dahulu berkaitan hal ini dan meminta Long  menyampaikan dan berunding dengan Mak.  Long memang jenis orang yang percaya kepada kuasa Cinta.  Soalan Long dulu ringkas, pertama :Sudahkah bersedia memikul tanggungjawab besar sebagai suami dan ketua keluarga? , kedua : Adakah  benar-benar cinta?

Perkahwinan adalah sesuatu yang indah.   Satu medan nikmat yang jika digali akan lebih banyak nikmat dan 
kebaikan yang akan kita temui.  Tidak ada apa nasihat yang Long hendak berikan, selain banyakkan memohon keapda Allah moga sentiasa melimpahkan kerahmatan dan kebaikan kepada perkahwinan yang dibina.  Lindungi isteri dan keluarga sebagaimana Teh melindungi diri sendiri.  Bimbing isteri dan keluarga kepada jalan kebenaran.  Berbuat baik kepada Emak abah, isteri, anak-anak dan keluarga isteri.  Sabar adalah kunci kepada keharmonian rumahtangga.  Long dan Abang Ipin sentiasa sedia mendengar dan memberi nasihat jika perlu. Teh pun sedia maklum yang perkahwinan  Long dan Abg Ipin ada ceritanya yang tersendiri yang didalamnya terkandung banyak iktibar yang boleh dimanfaatkan, in sya Allah.

Long dan abang Ipin dan juga Hasif, Syifa dan Aden (dan juga kucing-kucing kami-Melly, Master Grey, Tiger, Milly dan Molly) mendoakan agar kebahagiaan akan sentiasa mengiringi Teh dan Siti.  



May Allah bless for you (your spouse) and bless you, and may He unite both of you in goodness.
Moga Allah merahmati pasanganmu dan dirimu dan Moga Allah menyatukan kamu berdua dalam kebaikan, 









No comments:

Post a Comment