Monday, October 29, 2012

Yang Terindah

Jika dulu jika ada yang bertanya, dalam satu tahun, apakah hari yang paling saya nantikan, agak sukar juga untuk  menjawab kerana semua hari adalah hampir sama.  Hari ulangtahun kelahiran, ulangtahun perkahwinan, ulang tahun perkenalan, Hari Raya , Tahun Baru dsbnya  mungkin ada membawa sedikit beza..tetapi untuk menunggu-nunngu satu tarikh adalah agak sukar untuk ditelah.

Namun mutakhir ini, amat mudah sekali bagi saya (mungkin Ariffin juga, dan anak-anak juga) untuk menyatakan hari yang ditunggu-tunggu adalah Hari Raya Qurban.  Terutamnya sejak berpindah ke Batu Anam.  Saya belum habis memanjatkan syukur kerana "dihijrahkan" ke tempat ini.  Nanti saya ceritakan mengapa serasi benar(setakat ini) saya dengan tanah Batu Anam ini.  Akan saya gali nanti samada orangnya, geografinya, kepelbagaian ragam manusianya, rumahnya atau apa yang membuatkan saya seolah-olah mahu saja berwasiat supaya jika saya mati, tanamkan saja di tanah Batu Anam ini.  Kata orang saya sudah terminum air Sungai Kapeh, itu yang tidak boleh nak lari keluar dari Segamat..Emm, saya tidak percaya firasat-firasat yang begitu.

Tahun ini sekali lagi kami sekeluarga berpeluang bertemu dengan hari raya Qurban yang sarat dengan iktibar dan pengajaran dan teladan dan iltizam yang perlu dihayati.  Juga, Allah megurniakan rezeki untuk kami mengerjakan ibadah Qurban.  Namun, saya tidak begitu mahu bercerita tentang lembu dan warnanya dan saiznya.  Saya mahu menceritakan kenapa hari Raya Qurban itu sangat istimewa bagi kami.

Pada Hari Raya Qurban, dengan berkat hari yang baik dan mungkin doa dari sahabat2 yang tidak pernah kami ketahui yang secara diam-diam mendoakan kami di Arafah, Ariffin akan mengerah segala tenaga yang ada untuk berusaha duduk di kerusi roda dan keluar dari rumah untuk sama-sama menyaksikan darah lembu Qurban ditumpahkan.  Laluan akan diberi supaya pandangan Ariffin tidak dihalang.  Saya akan berdiri di belakang wheel chair, sama-sama bertakbir dan bertahmid bermula parang diletakkan di leher lembu hingga kering darah keluar dari urat merih. 2 perkara yang tidak pernah gagal disaksikan, Ariffin (dan saya juga) menitiskan air mata sambil sama-sama mendongak ke langit dan menadah tangan memohon Qurban ini diterima Allah dan bersyukur di atas segala nikmat yan dikurniakan kepada kami sekeluarga.

Pada hari itu Ariffin akan menggunakan peluang yang ada untuk berrjabat tangan, betanya khabar dan meletak rupa pada nama. Kebiasaanya dalam sehari seusai urusan kerja saya, ketika di rumah  saya akan bercerita dengan Arifin siapa yang saya jumpa pada siangnya, siapa yang sedang sakit, siapa yang akan menjemput kenduri di hujung minggu,siapa yang baru berpindah,  siapa yang berkirim salam padanya...Pada kebanyakan masa, hanya nama yang disebut...jadi, pada  hari di mana hampir seluruh kampung datang berhimpun di Dataran Qurban (di hadapan rumah kami), inilah masanya Ariffin akan  bertanya nama..dan saya akan acting sebagai PR.."Pakcik, perkenalkan ini suami saya....Ariffin" . Dan pelbagai reaksi yang diterima..ada yang mendakap erat, ada yang mendoakan di situ juga, ada yang menepuk bahu..namun segalanya seolah-olah menjadi bekal menghibur bagi Ariffin menghadapi hari-hari seterusnya.

Sayang sungguh, tahun ini Ariffin hanya mampu bertahan kurang dari 3 jam di kerusi roda.  Jika tahun-tahun sebelumnya, dia boleh bertahan lebih 5 jam.  Saya tidak mahu bersikap pesimis tentang apakan petandanya. Saya dan anak-anak akur dengan ketentuan ini.  Sudah disuratkan Allah hanya mengizinkan Ariffin cuma boleh bertahan 3 jam duduk pada tahun ini..namun kami masih bersyukur.  Namun 3 jam itu sudah cukup nikmat untuk kami mengambil peluang mengambil gambar sekeluarga, cukup untuk anak bongsu kami, Adni, merasa duduk di celah peha Ayahnya, untuk anak lelaki kami, Muzakkir, mendakap ayahnya dari belakang, dan untuk anak perempuan kami,Nurdina, mengusap belakang kepala ayah sebagai tanda betapa anak-anak sayangkan Ayah, untuk Ariffin melihat-lihat sekitar rumah kami, untuk bertemu dengan masyarakat setempat, bertukar senyuman dan mengucap salam.

Dengan apa yang telah Allah nikmatkan kepada kami, tidak ada sebab untuk kami merasa terlalu rendah diri dan perlu terlalu berdukacita dengan sedikit dugaan kesakitan yang diberika kepada Ariffin.  Moga Allah memberikan kami umur panjang yang berkat, rezeki yang hala yang jika sedikit mencukupi dan banyak boleh dikongsi-kongsikan, hati yang tenang, jiwa yang kental dan apabila tiba saat kami kembali kepadaNya, Allah akan menerima kami dengan redha dan memasukkan kami sekeluarga ke syurga yang kekal abadi.  Ameen.

We love you, sayang.  Tak kisahlah apa jadik, we will be with you, insyaAllah.


                                                                     
                                            Doa mohon keberkatan dan keselamatan
                                                             The selected ones...


                                           Yang baju harimau malaya ni bisu dan OKU.Tolong jaga stesen lepas stesen                  
                                                             tutup belah malam. . Ipin adores him.

                                                                     Doa


                   
                                                            Beri laluan...he..he..
                                                            Moga Qurban diterima Allah swt



Sapa aje la yang call time ni...
                                                          The neighbors...

                                                  Taklimat...


                                               


Our unit..One for all, all for one.
Nota: Pelajar Drj Khas Sek Agama Johor melihat proses Qurban dijalankan





No comments:

Post a Comment